Freebies, weggevers, gratis geschenken, bonuskortingen. We krijgen ze dagelijks binnen en staan niet altijd stil bij de bedoeling hiervan. Laatst ontving ik een pakketje van Coolblue met twee extraatjes.

Als eerste een kortingsbon van Hello Fresh t.w.v. € 55,-. Mocht je Hello Fresh niet kennen. Dit is een bedrijf dat maaltijdboxen met verse ingrediënten en recepten aan huis bezorgt. Bij het zien van deze aanbieding denk ik weer terug aan de periode dat ik zelf een tijdje Hello Fresh heb gehad. Hoe fijn het is niet zelf te hoeven nadenken over een menu en hoe verrassend de recepten zijn. Op de website zie ik tot mijn grote vreugde dat ze nu ook 1 persoons-boxen hebben. Super, die kortingsbon van 55 euro ga ik direct gebruiken. De tweede bonus is van Greetz. Met de kortingscode kan ik een gratis kaart maken en hoef ik alleen de postzegel te betalen.

 

Jij kan dit ook

Wat een fantastische acties zijn dit om klanten mee binnen te krijgen. Het enige dat Hello Fresh en Greetz hiervoor hebben moeten doen zijn flyers ontwerpen met een code en andere bedrijven vragen dit bij hun pakketjes te stoppen. En weet je, jij kan dit ook! Hieronder zet ik even de voordelen voor je op een rijtje.

  • dit is een uitstekende manier om potentiele klanten kennis met je te laten maken en je expertise te laten zien
  • wanneer iemand je klantmagneet aanvraagt krijg jij de naam en het e-mailadres
  • zo kan je je leads een aanbieding doen voor precies datgeen waar zij interesse in hebben

Ook jij kan iets weggeven waarmee je nieuwe klanten binnenhaalt en op een nog veel simpeler manier.

 

Afbeeldingen ontwerpen

Nu zie je er misschien heel erg tegenop, ben je helemaal niet creatief en heb je geen enkel idee wat voor een weggever je zou kunnen maken. Gelukkig is daar Canva.com. De site met alles wat je nodig hebt voor het ontwerpen van afbeeldingen voor je social media berichten, presentaties, checklists. Noem maar op en het fijne is dat je er gratis gebruik van kan maken.

 

De beste weggever

De meest effectieve weggever is er één die in korte tijd een probleem of een frustratie van een potentiële klant oplost. Een mini E-book is voor mij de beste en gemakkelijkste klantmagneet. En dan bedoel ik niet een E-book van 87 pagina’s want dat leest niemand en al helemaal niet wanneer iemand je niet of nog niet zo goed kent. Met een mini E-book bedoel ik een PDF van max. 10 pagina’s met daarin de uitleg wat een lead moet doen om van punt A, het punt waar hij nu staat, naar punt B, zijn doel toe te komen. Dit soort weggevers zijn eenvoudig te maken en overzichtelijk met duidelijk te nemen stappen en toe te passen in ieder bedrijf.

 

Vergeet de call-to-action niet

Kom naar mijn winkel, Klik hier, Aanvragen, Inschrijven, Afrekenen. Je kent ze vast wel,  dit zijn allemaal call-to-actions. Een call-to-action is een link naar de URL waar mensen zich kunnen inschrijven voor je gratis geschenk of meer te weten kunnen komen over hetgeen je te vertellen hebt. Het belangrijkste van alles is, of dat nu is bij het aanbieden van een klantmagneet, in een e-mailbericht of in een bericht op social media, één call-to-action te gebruiken. Nu kan je wel meerdere keren in een bericht een link delen om op te klikken, maar deze call-to-action moet wel iedere keer naar dezelfde URL verwijzen.

 

Hoe nieuwe leads jouw weggever kunnen aanvragen?

Wanneer je een mooi ontwerp hebt gemaakt van je klantmagneet zal je deze ook moeten gaan promoten anders is het zonde van al het werk dat je eraan hebt besteed. Verkoop je fysieke producten, dan kan je bijvoorbeeld de flyer met je gratis geschenk uitprinten en in de verpakking erbij doen. Verkoop je diensten, dan kan je de afbeelding en het aanvraagformulier voor je klantmagneet op je website zetten en dit delen via social media.

 

Gratis download

Hoe je een weggever maakt daarvoor heb ik een mini E-book voor gemaakt: ‘In 5 stappen je ultieme klantmagneet’  dat je hier gratis kan downloaden. Ik neem de 5 exacte stappen met je door hoe je in een paar minuten een goed presterende klantmagneet kan maken. Een gratis geschenk dat je aan potentiele klanten geeft in ruil voor hun e-mailadres.

Wist je dat de klantmagneet het eerste deel is van je marketingfunnel? Dus is het ontzettend belangrijk dat je dit goed doet want je kan niet van een lead een klant maken wanneer hij niet de eerste stap in je funnel heeft gezet. Dit is het eerste stukje informatie waarmee je iemand iets leert, waarin je je kennis deelt en waarmee iemand zich inschrijft voor je e-maillijst. Wanneer je zorgt voor een fantastisch goede eerste indruk en wanneer je dit helemaal goed doet, dan kan dit een gigantische transformatie voor je bedrijf betekenen en kan je snel 2 tot 10 keer meer leads krijgen dan voorheen. Je kan het gebruiken in ieder soort bedrijf. Het maakt niet uit wat je verkoopt.

En als je het helemaal goed doet dan heb je een klantmagneet waar je jarenlang plezier van gaat hebben. Het E-book: ‘In 5 stappen naar je ultieme klantmagneet’ kan je hier gratis aanvragen.

 

 

 

Dit blog is geschreven door Yolanda. Na 20 jaar een makelaarskantoor te hebben gehad besluit Yolanda op 59-jarige leeftijd een carrière switch te maken en verder te gaan als zelfstandig business coach zodat zij haar 30 jaar ervaring als ondernemer kan delen met andere ondernemers. Ze heeft een programma ontwikkeld genaamd 'In 9 stappen naar een uniek bedrijf'. Wil je meer weten over Yolanda of heb je een vraag, neem dan een kijkje op haar website

 

X