Heb jij een goed plan van aanpak voor je freelance acquisitie? Hoe kom je als startende zzp’er bijvoorbeeld aan opdrachten? En hoe haal je, eenmaal bezig, goede opdrachten binnen? Wij hebben de mogelijkheden voor je op een rij gezet en geven je een aantal tips.

Om freelance klussen te vinden die bij je passen en ervoor te zorgen dat een opdrachtgever voor jou kiest, moet je opvallen in de massa. Zet je netwerk in op de juiste manier, bezoek bijeenkomsten, maak slim gebruik van flexplekken en platformen, laat je ondersteunen door bureaus, focus je op je personal branding en leer hoe je jezelf moet verkopen in een elevator pitch!

 

1. Je eigen netwerk inzetten

Je eigen netwerk heeft veel potentie voor de beste opdrachten. Een opdracht haal je eerder binnen via warme acquisitie, dan wanneer je ergens nieuw binnenkomt. En naast directe acquisitie, werkt je eigen netwerk ook goed voor tips en aanbevelingen en om meer werk uit bestaande opdrachtgevers te halen.

 

2. Interessante netwerkbijeenkomsten bijwonen

Netwerkbijeenkomsten bieden het voordeel dat je face-to-face in contact komt met nieuwe mensen en interessante bedrijven. In tegenstelling tot online, kun je hier direct het gezicht achter je diensten laten zien en je bedrijfsfilosofie toelichten. Bezoek lokale, regionale en landelijke netwerkevents en ontmoet ondernemers die actief zijn in uiteenlopende branches.

 

3. Netwerken op flexplekken

Het leek lange tijd een trend die zich beperkte tot de Randstad, maar inmiddels hebben de hippe flexplekken waar zzp’ers elkaar ontmoeten zich als een olievlek over Nederland verspreid. In co-workingruimtes kom je in contact met andere, enthousiaste zzp’ers.

 

4. Jezelf verkopen als freelancer

Een mooi cv is fijn, maar een persoonlijke klik is meestal doorslaggevend bij het selecteren van de juiste professional. Om jezelf te verkopen als freelancer moet je doelgroep kennen, de toegevoegde waarde van jouw diensten kunnen benoemen en een brug slaan tussen vraag en aanbod. Wat speelt er in de markt? Welke uitdagingen liggen er? En welke meerwaarde bied jij hierin? Om goed voorbereid een pitch in te gaan, is het verstandig om het nodige vooronderzoek te doen. Naar de klant waarvoor je aan de slag wilt, de markt waarin het bedrijf actief is en een doelgroepanalyse. Maak kenbaar dat jij een behoefte kunt vervullen. Hoe beter je dit doet, hoe groter je kans op succes.

 

5. Freelance platformen inzetten

Een andere goede manier om uitdagende opdrachten te vinden is via een freelance platform, zoals Freelance.nl. Een platform brengt je in direct contact met duizenden interessante, nationale en internationale bedrijven. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf kunt kiezen welke opdrachten bij jou passen en alleen hierop reageren.

 

6. Freelance opdrachten vinden via bureaus

Er zijn ook bureaus die actief bemiddelen bij het vinden van freelance opdrachten. Bemiddelingsbureaus helpen je ‘tot de voordeur’ van een nieuwe opdrachtgever, uitzendbureaus begeleiden je voor, tijdens en na het binnenhalen van de opdracht. Het uitzendbureau is eigenlijk je opdrachtgever als je via hen werkt. Je hebt zelf geen omkijken naar de acquisitie.

 

7. Vindbaar zijn met keywords (SEO)

De juiste keywords verwerken in je content helpen je ook om vindbaar te zijn voor nieuwe opdrachtgevers. Dit noemen we zoekmachineoptimalisatie of in het Engels Search Engine Optimization (SEO). Door zoekwoorden te gebruiken waar opdrachtgevers naar zoeken bij een specifiek onderwerp, kun je in Google worden gevonden. Je kunt deze in je websiteteksten verwerken, in blogs en op landingspagina’s.

 

8. Eigen marketing inzetten

Bovenstaande manieren zijn allemaal middelen die je inzet binnen je eigen marketing. En daarnaast zijn er ook deze digitale tools voor startende freelancers. Voordat je begint met je personal branding, moet je eerst voor een goede basis zorgen: een overkoepelend marketingplan. Die gebruik je om o.a. je huisstijl, boodschap en call-to-actions in 1 lijn te trekken en op elk van de kanalen op zijn eigen manier uit te rollen.

Opdrachten vinden begint met in kaart brengen wat je wil, wie je doelgroep hiervoor is en kanalen met potentie. Denk aan: netwerk events, freelance platformen en bemiddelaars. Maak interessante content die hierop aanhaakt en geef een elevator pitch waarin je kort, maar krachtig vertelt waarom juist jij geschikt bent. Het draait allemaal om vinden en binden, met de juiste mindset en een goede ingang gaat het zeker lukken.

Dit blog is geschreven door Freelance.nl, zij zijn een platform waar je opdrachten kunt vinden.

 

X