Aan het einde van dit jaar neemt de Belastingdienst afscheid van het ‘oude portaal’ waar ondernemers btw-aangifte kunnen doen. Vanaf 2022 kunnen ondernemers gebruiken maken van het nieuwe portaal (Mijn Belastingdienst Zakelijk), een fiscaal dienstverlener of administratiesoftware om aangifte van de btw te doen. In dit artikel lees je meer over deze opties en welke stappen je moet doorlopen zodat je volgend jaar btw-aangifte kunt doen. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over het nieuwe portaal.

Eenmanszaak

Heb je een eenmanszaak? Dan kun je vanaf 2022 op drie manieren btw-aangifte doen. Je kunt de aangifte laten verzorgen door een fiscaal dienstverlener zoals een boekhouder, je kunt aangifte doen via je administratiesoftware of via het nieuwe portaal van de Belastingdienst. Inloggen bij het nieuwe portaal kan als eenmanszaak met je DigiD.

 

Geen eenmanszaak?

Heb je geen eenmanszaak maar een B.V. of een V.O.F.? Dan kun je alleen met eHerkenning inloggen bij het nieuwe portaal van de Belastingdienst. eHerkenning is een publiek-privaat initiatief van de Rijksoverheid om bedrijven veilig digitaal vertrouwelijke gegevens uit te laten wisselen met meer dan 400 aangesloten (semi)overheidsorganisaties. Je kunt eHerkenning daarom ook voor andere doeleinden gebruiken. Wil je meer weten over eHerkenning of eHerkenning aanvragen? Lees dan meer informatie op de website van de Belastingdienst. Uiteraard kun je ook gebruik maken van een fiscaal dienstverlener of administratiesoftware om aangifte te doen.

 

Kosten eHerkenning

Het aanvragen van eHerkenning is niet gratis. Maar ondernemers die alleen eHerkenning nodig hebben voor hun belastingaangifte krijgen de kosten terug. De compensatie krijgen ondernemers alleen als zij het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel aanschaffen. Je kunt hiervoor een compensatie aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl).

 

Tijdspad overstappen

Iedereen met DigiD of eHerkenning moet vanaf 1 januari 2022 via het nieuwe portaal aangifte doen. Het oude ondernemersportaal is vanaf die datum niet meer beschikbaar. Bereid je daarom zo snel mogelijk voor om over te stappen op een andere aangiftemethode. In de tabel hieronder kun je zien welke stappen je wanneer moet zetten.

Wanneer?Wat?
Oktober 2021Verken de mogelijkheden om btw-aangifte te doen over 2022 en daarna.
November - december 2021Kies op welke manier je voortaan aangifte wilt doen en ga over tot actie: stap over op Mijn Belastingdienst Zakelijk, kies voor een fiscaal dienstverlener of kies voor administratiesoftware.
December 2021Onderneem uiterlijk deze maand actie om aangifte te kunnen doen over 2022:

— Schaf administratiesoftware aan en installeer deze.
of
— Schakel een fiscaal dienstverlener in om de btw-zaken voor je te regelen.
of
— Stap over op Mijn Belastingdienst Zakelijk en zorg dat je kunt inloggen met DigiD of eHerkenning.

Januari 2022Het oude portaal is niet meer beschikbaar voor btw-aangifte over 2022 en daarna.
Februari 2022 en daarnaJe doet op de volgende momenten aangifte over 2022 via Mijn Belastingdienst Zakelijk, een fiscaal dienstverlener of administratiesoftware:

·  1e maandaangifte: februari 2022 (over januari 2022)

·  1e kwartaalaangifte: april 2022 (over 1e kwartaal 2022)

·  1e jaaraangifte: januari 2023 (over 2022)

 

Uitzonderingen

Ondernemers die zich niet kunnen inschrijven in het Handelsregister van de KVK kunnen voor de btw-aangifte nog gebruik blijven maken van het oude zakelijke portaal. Dit portaal verdwijnt pas als het voor alle ondernemers mogelijk is over te stappen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

X