Mirjam heeft een coachingsbedrijf met veel vaste klanten en opdrachtgevers. Dat is fijn, want dat klantenbestand bezorgt haar en het gezin een vast inkomen per maand. Minder fijn is dat haar tarieven al tien jaar hetzelfde zijn gebleven. De inflatie in Nederland is in afgelopen twintig jaar nog nooit zo hoog geweest. Ze moet dubbel zo hard werken, terwijl de inkomsten hetzelfde blijven. Kan Mirjam ondanks de eerder gemaakte prijsafspraken toch haar tarieven verhogen?

Mirjam is al 10 jaar een succesvolle loopbaan- en lifecoach en helpt klanten bij het ontdekken van hun drijfveren en talenten. Ze gooit olie op vastgeroeste patronen en zorgt dat ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Door haar ondersteuning krijgen mensen er weer zin in en boeken daardoor weer goede resultaten, zowel in het privéleven als op de werkvloer. Mooi toch?

 

Het belang van algemene voorwaarden

Als Mirjam mij om advies vraagt om haar tarieven te verhogen, wijs ik haar erop dat ze hier vrij in is mits het om nieuwe overeenkomsten gaat. Voor reeds lopende afspraken kun je deze niet zomaar aanpassen. Daarnaast wijs ik haar op de algemene voorwaarden. Zijn die op orde en up-to-date? Als er iets duidelijkheid biedt, dan zijn het de algemene voorwaarden. Of ze waterdicht zijn merk je vaak pas achteraf, zoals bij Mirjam. Wat blijkt? Die zijn al meer dan 6 jaar oud. Mirjam heeft er nooit echt naar om hoeven kijken, door de vaste aanwas van klanten. Dat is natuurlijk fijn, zo’n vast klantenbestand, maar een vaste check per jaar op je algemene voorwaarden is altijd een goed idee voor de toekomst van je onderneming. Voorkomen is altijd beter dan genezen, zeg ik altijd.

 

Bescherming van de onderneming

Net als dat coachingsmodellen ook aan verandering onderhevig zijn, is dat bij algemene voorwaarden ook het geval. Elk jaar even de thermometer erin en een scan doen; kloppen alle onderdelen nog? De algemene voorwaarden vormen een goede basis en bescherming van de onderneming. Daar dek jij jezelf in voor risico’s en aansprakelijkheid die bij het ondernemerschap horen en voorkom je mogelijke problemen na het sluiten van een overeenkomst.

 

Een goede afspraak is het halve werk

Samen met Mirjam neem ik de algemene voorwaarden door; de aansprakelijkheid (beperking), de wijze waarop en termijn waarbinnen eventuele klachten kenbaar moeten worden gemaakt, garantie en geschillenbeslechting, alles komt aan bod. Het is belangrijk dat algemene voorwaarden up-to-date, begrijpelijk en volledig zijn. Want als deze verouderd of gebrekkig zijn, dan weten uw klanten alsnog niet waar zij aan toe zijn. DAS heeft een handig e-paper opgesteld met 20 musthave-onderdelen voor in je algemene voorwaarden. Deze is alleen beschikbaar voor leden van PZO.

 

Prijsstijging zorgt voor wrijving

Als Mirjam een aantal van haar klanten belt en de huidige situatie uitlegt, dreigt er een te stoppen met haar diensten en hangt verontwaardigd op. Andere klanten zijn bereidwilliger en snappen de omstandigheden wel. Er is alle begrip dat ook de prijs meegaat met de jaren. Later belt die minder gecharmeerde klant op en biedt zijn excuses aan. Het lag eerder aan de klant zelf dat hij krap bij kas zat. Zolang Mirjam haar kwaliteit blijft leveren, is het voor hem geen probleem.

 

Positieve energie

Mirjam stelt haar overige klanten op de hoogte van de prijsverhoging en plaatst haar vernieuwde algemene voorwaarden op de website. Voordat nieuwe overeenkomsten worden beklonken wordt een afschrift meegezonden. Nu kan zij een beroep doen op de algemene voorwaarden en is haar coachingsbedrijf toekomstproof. Dat geeft weer haar positieve energie zo vlak voor het nieuwe jaar.

 

 

 

Dit blog is geschreven door Sjaak, jurist bij DAS. Hij helpt zijn klanten bij het oplossen en voorkomen van problemen. Met juridische bijstand of financiële oplossingen. Leden van PZO profiteren van een (gratis) juridisch abonnement die we in samenwerking met DAS hebben opgesteld. 

X