Onze lobby-onderwerpen

Pensioen, AOV en DBA

Kom naar onze activiteiten

Vergroot je kennis

Word vandaag nog lid

Ontvang de voordelen

Voor mij begonnen “de Coronatijden” al in januari, met de eerste berichten over het virus in China. Diverse opdrachtgevers voor mijn bedrijf als Virtueel Assistent (VA) zijn reisorganisaties en daarnaast heb ik zelf samen met mijn partner ook een kleinschalige reisorganisatie met als specialisme Marokko (Marlucia Travel). Tot slot zit ik in het bestuur van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR). Kortom: met mijn verschillende petten op zit ik vol in de reisbranche!

En wat is dat een leuke branche om in te werken. Het is zo leuk om de ideale reizen op maat samen te stellen voor onze klanten, het persoonlijke contact dat we hebben. Daarnaast geeft werken voor VvKR me ontzettend veel leuke contacten in de reisbranche en het is fantastisch leuk om collega ondernemers te helpen. Ja het is leuk in de reisbranche … meestal.

 

De eerste signalen dat er iets serieus mis was rondom het Coronavirus kwamen bij mij eind januari al binnen in mijn functie als Secretaris van het Bestuur van VvKR, via reisorganisaties met specialisme China. De reisbranche heeft natuurlijk wel vaker te maken met overmachtssituaties: dat is lastig en vervelend, maar meestal regionaal gebonden en (gelukkig) meestal kortdurend. En we weten daar adequaat op in te springen. We helpen elkaar en de schade is meestal te overzien. Wie had toen kunnen denken dat de wereld er twee maanden laten compleet anders uit zou zien?

 

In februari had onze reisorganisatie Marlucia Travel nog nergens last van en ook de meeste andere organisaties waar ik als VA mee samenwerk niet. Voor VvKR beantwoordde ik ondertussen de gebruikelijke juridische vragen voor onze Azië-specialisten om hen te informeren over hun rechten en plichten en hen te begeleiden in deze bijzonder vervelende Corona-situatie. En toen dook het virus op in Italië en werd alles anders!

 

Wanneer ik nu terugkijk is het allemaal erg onwerkelijk: hoe een rooskleurige situatie van het ene moment verandert in een soort nachtmerrie. Als Virtueel Assistent merkte is al snel dat enkele opdrachtgevers me even niet nodig hadden. Ik kon daarentegen deze tijd besteden aan VvKR en dat was ook hard nodig. Sinds eind februari heeft mijn telefoon niet meer stil gestaan, de mailbox liep vol en ik was bij VvKR meer dan voltijd aan het helpen, te adviseren en alle leden te begeleiden in deze Coronacrisis.

 

Voor Marlucia Travel werden de gevolgen ook voelbaar: we moesten halsoverkop onze reizen afbreken en gelukkig kregen we net op tijd al onze reizigers veilig thuis. Dat was een week van ontzettend slecht slapen en heel veel hoofdpijn. We voelen ons zo betrokken en verantwoordelijk voor onze klanten. Op het moment dat ze daadwerkelijk in het vliegtuig terug zaten viel er een enorme spanning van me af.

 

Alle reizen voor de komende maanden moesten worden afgezegd of worden verzet. De financiële schade zit hem niet alleen in het wegvallen van de winst, maar ook in het moeten terug betalen van de reissommen: terwijl alle accommodaties, vervoerders en activiteiten wel zijn betaald. Het voelt als klappen krijgen aan twee kanten tegelijk.

 

Het hoogseizoen in Marokko is het voorjaar, dat is helemaal weggevallen. We proberen de reizen om te boeken naar een andere periode in goed overleg met onze partners in Marokko. Het vraagt veel aandacht en creativiteit van ons. We missen zelf ook het zijn in Marokko en realiseren ons steeds meer: dit jaar gaat heel anders verlopen dan we hadden voorzien en dat is wel even slikken!

 

Ondertussen werk ik extra uren voor VvKR en zie het water bij steeds meer reisorganisaties aan de lippen staan. We helpen elkaar, dat is heel mooi. Wat hebben we toch een fijne vereniging: leden geven elkaar tips, ze kunnen hun vragen en verhaal bij ons kwijt, maar ook bij elkaar. Het is jammer dat we elkaar niet fysiek kunnen ontmoeten, maar online is ook veel mogelijk. Gelukkig hebben we altijd persoonlijke en goede contacten met onze klanten: de kracht van een zeer persoonlijke benadering. We weten dat niet alle reisorganisaties deze periode zullen overleven, maar we doen er alles aan om er zoveel mogelijk doorheen te slepen. En ik zal positief blijven kijken: Marlucia Travel zal het redden en we hopen dat we in het najaar nog wat goed kunnen maken zodat we ook dit jaar omzet zullen draaien. Ondertussen houd ik als VA contact met mijn opdrachtgevers, we zullen zien wat de komende maanden zullen brengen. Maar één ding weet ik zeker: samen staan we sterker dan alleen.

 

 

Dit blog is geschreven door Marleen Nijdam, ze is zelfstandig ondernemer in de reisbranche. Ze runt samen met haar partner een kleinschalige reisorganisatie met als specialisme Marokko genaamd  Marlucia Travel en ze is Secretaris van Bestuur bij de VvKR

X