2018 was een mijlpaal voor privacybescherming. Sinds 25 mei dat jaar is de nieuwe privacywet (AVG) van kracht. Dankzij deze wet wordt de privacy van burgers beter beschermd. Dat betekent dat ondernemers nu meer verantwoordelijkheden hebben om goed om te gaan met de persoonsgegevens van bijvoorbeeld hun klanten en medewerkers. Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun privacyrechten, dat blijkt ook wel uit de cijfers. De toezichthouder, Autoriteit Persoonsgegevens (AP), kreeg in 2018 ruim 11.000 privacyklachten en 4.000 tips binnen. Helaas gaat het nog vaak mis met de bescherming van persoonsgegevens; er kwam een recordaantal van 21.000 datalekmeldingen binnen. Daarom focust de toezichthouder in 2019 op handhaving.

Privacywaakhond klaar om tanden te laten zien

Ondernemers hebben tot nu toe weinig gehoord van de AP, maar daar gaat verandering in komen. Onlangs heeft de toezichthouder namelijk de boetebeleidsregels aangepast. Toeval? Nee. Nu organisaties bekender zijn met de nieuwe privacywet gaat de AP op korte termijn serieus handhaven en privacyschenders aanpakken. De aanpassing van het boetebeleid is een indicatie hiervan. In een interview met het FD benadrukt Aleid Wolfsen, de voorzitter van de AP, dat de privacywaakhond klaar is om zijn tanden te laten zien. Wolfsen: “Er lopen nu meerdere onderzoeken, die zijn serieus en we lopen ook tegen serieuze overtredingen aan. Gelooft u mij: de eerste boetes komen er dit jaar aan.” De Autoriteit Persoonsgegevens heeft al eerder aangegeven dat het MKB-ondernemers geen uitzonderingspositie geeft. Volgens de toezichthouder is het beschermen van privacy en persoonlijke informatie een ‘grondrecht’ en ‘essentieel’.

 

Maak van privacy een USP

Naar schatting voldoet ruim 70% van de organisaties in Nederland na een jaar nog niet aan de AVG. Naast het feit dat deze bedrijven de wet overtreden en een boete riskeren is het ook slecht voor het bedrijfsimago. Kor de Boer van Privacy Zeker: “We horen vaak van ondernemers dat hun klanten zich steeds meer zorgen maken als het gaat om privacy. Daarom zijn ze nóg kritischer en eisen ze van een bedrijf dat er goed wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens. Als het misgaat, bijvoorbeeld een datalek, kan dit zorgen voor verlies van klanten en een beschadiging van je imago. Bedrijven die de privacyzaken goed op orde hebben maken van privacy een unique selling point en dat draagt bij aan een positief en veilig imago.”

 

 

Deze blog is geschreven door Privacy Zeker. Privacy Zeker helpt zzp’ers en MKB-ondernemers om op een eenvoudige en betaalbare manier te kunnen voldoen aan de privacywetgeving. Leden van PZO ontvangen korting op de dienstverlening van Privacy Zeker. Gebruik de kortingscode PZO2018 in het bestelproces. Meer informatie over Privacy Zeker vind je op de website.

X