Als zelfstandig ondernemer kan het lastig zijn om je te onderscheiden van je vele concurrenten. PR kan dan helpen. Stand out of the crowd! In deze blog vertellen we je het wat, waarom en hoe van public relations.

Je hebt vast wel eens van PR gehoord. “If I was down to my last dollar, I would spend it on public relations", luidt een quote van Bill Gates. Maar niet alleen multinationals hebben een PR-adviseur in dienst. Ook voor kleinere ondernemers kan het zeer waardevol zijn om aan public relations te doen. En gelukkig hoeft dat niet veel te kosten. Wel eens gehoord van free publicity, Bill?

Wat is PR?
PR staat voor public relations, oftewel alle communicatie naar buiten toe en alle externe communicatie over jou. Denk aan het standaard persbericht, dat je naar relevante media verstuurt bij nieuws, maar ook aan eigen blogs, social media, samenwerken met influencers of gastbloggen voor een mooi platform. Waar je vroeger afhankelijk was van kranten en andere traditionele media, kun je je PR tegenwoordig grotendeels zelf in de hand hebben. Ten eerste omdat we anno 2018 voor een deel zelf de media zijn. Ten tweede omdat de media groter, sneller en toegankelijker zijn geworden en altijd om nieuwe content staan te springen.

Waarom?
Wie zichzelf laat zien met blogs, social media en wordt genoemd door grote influencers, (online) kranten en tijdschriften, zal steeds bekender worden onder de doelgroep van deze media. Met PR bouw je aan zichtbaarheid, naamsbekendheid en een reputatie. Wil je je reputatie verbeteren of veranderen? Dan is het goed om jouw nieuwe zelf vaak te laten zien. Niet alleen op je eigen kanalen, want daar bereik je alleen de doelgroep die jou al kent. Met externe, nieuwe kanalen bereik je een nieuwe doelgroep. En is bekender worden niet precies wat je als kleine ondernemer wilt?

Hoe?
Begin vandaag nog met bloggen en doe dat over de onderwerpen waar jij veel van weet. Denk hierbij ook aan SEO: waarop wil je gevonden worden? Waar zoeken jouw potentiële klanten naar op Google? Met de juiste blog(s) kom jij voortaan hoog in de zoekresultaten terecht. Social media is vooral een exposure-booster. SEO is hier minder van belang (behalve bij YouTube!). Deel vooral de successen die je voor klanten boekt, zodat mensen weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. En doe dit natuurlijk op de social mediakanalen waar jouw potentiële klanten zich bevinden.

Earned content
‘Owned content’ is een goed begin, maar met ‘earned content’ pak je de jackpot. Wie droomt er niet van een interview in VIVA, Volkskrant of Frankwatching? Ook deze mogelijkheden zijn vaak dichterbij dan je denkt. Begin simpelweg met het in kaart brengen van de juiste media voor jou. Wat leest je doelgroep? Welke media schrijven over ‘jouw’ onderwerpen? Vervolgens zoek je de juiste contactpersoon bij elk medium. Dát is de persoon die je vervolgens gaat benaderen met je persbericht, interviewpitch of gastblog. Vergeet ook social influencers niet. De juiste influencer kan een perfecte ambassadeur zijn voor jouw merk.

 

 

Deze blog is geschreven door Suzanne van Duijn. Suzanne van Duijn werkt al jaren in PR en kreeg haar klanten – en zichzelf – al in grote media als NOS, Volkskrant, LINDA, &C, VIVA, Emerce, Frankwatching, Harper’s Bazaar, Vogue, Telegraaf, VROUW, Marie Claire en much more. In mei 2018 lanceerde ze met haar businesspartner Chantal Schram een online PR-cursus, PR-cursus.nl, die professionals leert hoe zij vaker in de media kunnen komen. Meer weten over PR en vaker in de media komen? Volg dan de online PR-cursus van Chantal Schram en Suzanne van Duijn.

X